Monday, April 4, 2011

petua 1

Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.

Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.

Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.

Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.



ni bedak berubat dari pureen..boleh hilangkan jerawat atau kira macam mengurangkan inflamasi..tah aku pon tak tahu pe rationalnya..

story mane aku dpt petua ni dari Ex fren aku..dulu muka aku agak bnyak jerawat..sebab aku malas nk jg muka lg pon baka aku mmg berjerawat..so tak boleh buat pape la..layan je la jerawat tuh..apa nak buat dh nasib badan..

cara dia soh aku pecahkan jerawat tuh abis-abis..pastu amik secubit bedak ni then tempek kat muka korang..serius aku nak cakap..muka mamat nih bersih..law ade jerawat kejap je ia hilang..malu aku sebagai seorang wanita..hahha..

renung-renungkan selamat beramal

No comments: